پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۹۶

ای والی خراسان، ای سلطان خراسان، به مردمان جلاران، به پابرهنه های کودک برسان سلام ما را


ای والی خراسان، ای سلطان خراسان، 

به کجا چنین شتابان ؟ 

هوس سفر نداری زغبار این بیابان؟

چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی 

به مردمان جلاران، به پابرهنه های کودک 

برسان سلام ما را


در جلاران از آب، برق، حمام،‌ مدرسه، بهداشت و امکانات حداقلی خبری نیست. کودکان پابرهنه بر کلوخ های داغ در میان شعله های آتشین خورشید در آن هوای گرم و بدون آب آشامیدنی روز و شب را به سر می کنند. نه مدرسه ای برای تحصیل و نه آبی برای آشامیدن و نه زندگی برای زیستن، سایه سنگین فقر را بر مردمان جلاران روایت می کند.

جلاران بر نقشه ایران بزرگ در میان استان خراسان جنوبی، نقطه ای دوردست نسبت به پایتخت و اما بسیار نزدیک در چند کیلومتری آستان قدس رضوی است. بنایی آشنا که گنبد طلایی آن با نام امام هشتم شیعیان گره خورده است. 

مجموعه ای بزرگ که فراتر از بخش زیارتی «حرم امام رضا» دارای زیرمجموعه های بزرگ و غول آسای اقتصادی، بیمارستانی، پزشکی، آموزشی و رسانه‌ای است.
از زیرمجموعه های این کارتل غول آسا می توان از مجتمع بیمارستانی دارالشفای امام رضا، بیمارستان رضوی و شرکت داروسازی ثامن، موسسات خدماتی دارویی رضوی، بنیادهای پژوهشی اسلامی، روزنامه قدس، سایت آستان نیوز و انتشارات به‌نشر نام برد. سه موزه، سه شرکت شهاب خودرو، شهاب‌یار و شرکت کمباین‌سازی ایران، شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی، شرکت نساجی و نخ‌ریسی خسروی و کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، شرکت مهندسی شرکت مشاور مهاب قدس که در زمینه سدسازی فعالیت می‌کند، شرکت‌ های آرد و نان قدس رضوی، شرکت فرآورده‌های لبنی و غذایی رضوی، شرکت قند آبکوه، چناران و تربت حیدریه، شرکت خمیرمایه رضوی، شرکت داروسازی ثامن، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت کارگزاری رضوی در زمینه انرژی، شرکت گرانیت رضوی، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... رضوی همگی از زیرمجموعه‌های اقتصادی، عمرانی، تجاری، کشاورزی، دامپروری، صنعت و معدن، غذایی و داروسازی، خودروسازی، انرژی و فناوری ارتباطات این کارتل بزرگ اقتصادی‌ هستند. افزون براین، منطقه ویژه اقتصادی سرخس به وسعت ۵۲۰۰ هکتار از زیرمجموعه‌های آستان قدس هستند. آستان قدس رضوی بزرگترین کارفرمای استان خراسان در سرتاسر ایران مالک زمین، باغ، چاه، قنات و اراضی بسیار از آذربایجان شرقی و غربی، گیلان و گلستان تا تهران و سمنان و یزد و کرمان است. تنها برای نمونه به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی که در زمینه بورس انرژی کار می کند، تنها در سال ۱۳۹۳ حدود ۹ هزار میلیارد ریال اوراق بهادار خرید و فروش کرده است.

این کارتل غول آسا افزون بر درآمد نذورات و موقوفات از سودهای حاصل از مجموعه های یادشده در بالا با بیش از هزاران میلیارد تومان گردش مالی سالانه، مالیات نیز نمی پردازد.

امپراطوری آستان قدس که بزرگترین موقوفه جهان به شمار می آید، به درخواست عباس واعظ طبسی و به حکم روح الله خمینی از پرداخت مالیات معاف شد. به رغم تلاش های پی در پی دولت احمدی نژاد و روحانی برای پرداخت مالیات تنها جهت کمک به بخش آموزش و پرورش، بار دیگر به درخواست ابراهیم رییسی با استناد به حکم طلایی روح الله خمینی و با دخالت مستقیم علی خامنه ای کشور دوباره از پرداخت مالیات سرباز زد. سلطان خراسان که لقب تولیت این استان است همچنان مدعی است که دولت می بایست سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال بابت اجاره زمین‌های موقوفی‌ به آستان قدس رضوی پرداخت کند!

فساد و اختلاس آنچنان در سلول به سلول ساختار جمهوری اسلامی نهادینه شده است که یقه سفیدهای فرا دولتی، از کارفرماهای مافیایی مذهبی تا کارفرماهای اقتصادی نظامی سپاه به اعتبار قدرت ناشی از رانت سیاسی برای عدم پرداخت مالیات و عدم پرداخت عوارض و سود بازرگانی قاچاق و بسیار موارد دیگر به صورت آشکار، همگی ریشه در شالوده حکومت رانتی در طی چهاردهه گذشته دارد.

روایت اندوه بار از فاصله بی حد طبقاتی و توزیع فقر، افزایش فساد اجتماعی و فلاکت در سرتاسر کشور که پیامد مجموعه سیاست های اقتصادی فاسد ولایت فقیه به نام خدا و دین بر مردم ستمدیده ایران روا می شود.

آستان قدس رضوی، تنها یکی از کارفرماهای غول آسای حکومتی است که در چندکیلومتری جلاران مستقر می باشد. روستایی که مردمانش توانایی تهیه نان شب خود را ندارند. در حالی که کودکان پای به برهنه بر کلوخ های آتشین راه می روند، از مدرسه و بیمارستان خبری نیست. زنان و مردان از بیکاری در فقر و تنگدستی به سر می برند. در حالی که آبی برای آشامیدن نیست و پیامد بی آبی و خشکسالی نابودی محیط زیست و طبیعت زیبای ایران است. آیا وقت آن نرسیده است که روحانیت ضدحکومتی، پرداخت پول، نذورات و موقوفات به آستان قدس رضوی را حرام اعلام کنند؟ آیا وقت آن نرسیده است که مردم خدای خود را در خانه های بی خانمانان هم میهن جستجو کنند؟ به جای پرداخت به حرم امام رضا برای معامله بهشت خود در آینده ای دور دست و مبهم پس از مرگ، جهنم کنونی که در چند کیلومتری حرم امام رضا می باشد را به بهشتی برین تبدیل کنند؟ آیا این چراغ به خانه روا نیست؟


ای والیان خراسان، هوس سفر ندارید زغبار این بیابان؟ چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتید؟ به مردمان جلاران، به کودکان جلاران، به پابرهنه های کودک، برسانید سلام ما را !