جمعه، تیر ۰۷، ۱۳۹۲

زن ایرانی از جنس فضایی



سی و اندی سال از تجربه تلخ شورش ۵۷ به نام انقلاب اسلامی در ایران می گذرد. زنان و مردان ایرانی به امید دستیابی به آزادی های سیاسی، در شرایط هیجانی و شور و حال انقلابی، نه تنها به آزادی نرسیدند، بلکه حقوق اولیه انسانی خود را نیز از دست دادند. در این میان، زنان بعنوان نیمی از جمعیت ایران، اولین قشری بود که به زیر یوق استبداد دینی نظام تمامیت خواه کشیده و نقش و جایگاه آنان در جامعه به مرور محو شد. اجرای قوانین و احکام ضد بشری بر پایه ضدیت مطلق با حقوق و سهم زنان از خانواده گرفته تا عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی همچون، حجاب اجباری، تحقیر و توهین در ملاء عام، خشونت، بی حرمتی، شلاق های خیابانی، سنگسار، حق چند همسری برای مردان، حقوق مربوط به طلاق، حضانت فرزند، دیه، ارث، برابری حضور در ورزش، موسیقی و غیره، به ابزاری در دست حاکمان مذهبی برای سرکوب زنان در جامعه تبدیل گردید.

در طی گذر از این سال های تلخ، زنان ایران همواره با پایبندی به روش های صلح جویانه و به دور از خشونت، برای احقاق حقوق بنیادین خود تلاش نمودند و در هر شرایطی در عرصه های مختلف حضور یافته و موفقیت های چشمگیری را به دست آوردند.
از نمونه های بارز آن موفقیت زنان ایرانی علیرغم همه محدودیت های اعمال شده توسط نظام آپارتاید جمهوری اسلامی در عرصه ورزشی است. رکورد جدید الهام اصغری در آب های آزاد تا ۱۸ کیلومتر بدون توقف با لباس های خارج از عرف جهانی را نادیده می پندارند و باردیگر نهادهای وابسته دولتی آپارتاید مذهبی رکورد شنا در آب های آزاد «الهام اصغری» را به بهانه عدم رعایت حجاب اسلامی در پلاژ بانوان، جایی که هیچ جنس نر وجود نداشته را تایید نمی کنند.

الهام اصغري با بيان اين كه لباس ابداعي او كاملا پوشيده است و ناظران نيز آن را تائيد كرده بودند گفت: «پوشش من به اندازه يك لباس فضانوردي آزاردهنده و سنگين است و اگر همين الان اين لباس را به تن آقاي رضازاده كنند و از او بخواهند وزنه بزند، همان لحظه دوباره از اين رشته خداحافظي مي كند.»

با همه این تفاسیر، وزارت ورزش، ثبت رکورد افتخارآفرین بنیانگزار شنای آب های آزاد را رد کرده و آن را مغایر با اصول شرعی می نامند. شرم براین نظام و قانون اساسی آپارتاید مذهبی که تنها در آینه به خود می نگرند و حقوق زنان را به طور غیرانسانی پایمال می نمایند. آپارتاید اسلامی بداند که این آینه را ما زنان ایرانی می شکنیم و چهره غیرانسانی آنها را در هم در می نهیم و زور را نمی پذیریم.

جامعه جهانی، سازمان ها و نهادهای حقوق بشری، کنشگران، مدافعین و فعالین حقوق زنان باید با حمایت وسیع خود از درخواست الهام اصغری، وزارت ورزش ایران را وادار به ثبت رکورد اونمایند. ثبت رکورد شنای ۱۸ کیلومتری الهام امروز یعنی ثبت رکورد مقاومت مازنان ایرانی است. سکوت نکنیم و از همه سازمان های بین المللی بیطرف بخواهیم تا سکوت نکنند و عکس العمل نشان دهند.



پیام الهام اصغری، قهرمان شنای آب های آزاد ایران